Za zpožděním letů může stát celá řada příčin. A když toto nastane, nezbývá člověku, než se smířit s realitou, protože mu zkrátka nic jiného nezbývá. Stačí, aby se někde dostatečně zkazilo počasí, aby se někde odehrála přírodní katastrofa nebo se zhoršila bezpečnostní situace, kdokoliv si může usmyslet, že začne stávkovat, nebo se omezí letový provoz a člověk má smůlu.
Ovšem za jistých okolností nemusí být pasažér takového zpožděného letu zase až tak skleslý. Protože mu sice ztracený čas nikdo nevrátí, ale způsobená újma mu je vyčíslena v penězích, jež musí dostat jako odškodnění.
Platí to především v případě, že se provinila letecká společnost sídlící v zemích Evropské unie, ve Švýcarsku, v Norsku nebo na Islandu, případně společnost, která provozuje onen zpožděný let v rámci těchto zemí nebo odsud směrem pryč.
V takovém případě má cestující při dostatečném zpoždění nárok na finanční kompenzaci úměrnou době zpoždění a vzdálenosti mezi místy, kde jeho cesta započala a kde skončila.
Je ovšem smutnou pravdou, že ne všechny aerolinie se k této povinnosti, již jim ukládá regulace EC 261/2004, staví čelem. Že se nejednou zkoušejí vymlouvat na situace, jež je povinnosti platit zprošťují, respektive s poškozenými pasažéry vůbec nekomunikují a doufají, že to oni žadatelé nakonec rezignovaně vzdají.
A někdy tomu tak i je. Ovšem naprosto zbytečně. Protože je sice jasné, že se mnoha lidem nechce s aeroliniemi soudit, ovšem je-li tomu tak, nic jim nebrání v tom, aby se s tím obrátili na specializované právníky, kteří se právě na problematiku jménem náhrada za zpožděný let zaměřují, vědí, co a jak, a ochotně se takových případů ujímají. A díky tomu, že si berou provizi pouze z vysouzených peněz, na tom nemůže nikdo z poškozených prodělat.
A proto byste i vy měli mít na paměti, že tato možnost existuje. Abyste nepřišli zbytečně o možná až 600 eur jenom proto, že by vás aerolinie ve snaze ušetřit zdeptaly. Což si zkušení právníci rozhodně líbit nenechají.